Tonglen

14. srpna 2007 v 9:30 | Tessyna :) |  Smrt
"Dávej všechen zisk a výnos druhým,
ber všechny ztráty a prohry na sebe."
Těmito verši by se dala charakterizovat základní náplň a postup praktiky, vycházející z tibetského buddhismu, zvané tonglen. V přenesném významu by se slovo tonglen dalo přeložit jako "dávání a příjmání". Jedná se o praxi, která pomáhá člověku ničit lpění na sobě, sebelásku a sebezaujetí ega, které jsou kořenem veškeré zatvrzelosti srdce. Když máte pocit vnitřní uzavřenosti, tonglen vás otevře pravdě o strastech druhých; když je zablokováno vaše srdce, tonglen obě překážející síly zničí; a když pociťujete vůči člověku který před vámi trpí, odcizenost, hořskost, či beznaděj, tonglen vám pomůže v sobě nalézt a pak i projevit milující zářnost své vlastní pravé přirozenosti.
Mnoho lidí dnes totiž zaměňuje význam slov "soucit" a "lítost". Můžeme vidět člověka umírat, a je nám ho líto…jenže tato lítost není nic jiného než rozměr našeho vlastního ega, kdy vnitřně cítíme situaci ve které se umírající nachází jak něco negativního, špatného a bolestného. A bezpochyby si taky představujeme sami sebe, jak se v této "špatné" situaci nacházíme. Naproti tomu soucit, to je něco, pomocí čeho dáváme umírajícímu a trpícímu najevo to, že mu rozumíme, že při něm stojíme. Zamysleme se nad tím, jak se asi umírající cítí v daný okamžik, jak moc touží po přítomnosti někoho blízkého, kdo mu rozumí, kdo si s ním bude povídat, kdo ho pohladí. Na rozdíl od lidí projevující lítost formou smutných výrazů ve tváři apod., které jistě pro umírajícícho nejsou nic příjemného.
Tonglen je však praktika na trochu hlubší úrovni, než je jen soucit. Jde téměř o takové přejímání veškeré bolesti, strádání, utrpení a všeho negativního na sebe, a naopak "vracení" dotyčnému energii své lásky, upřímnosti a pozitiva. Jde o jakýsi uzavřený kruh, kdy skrze to, že dáváme ze sebe to nejlepší a přímáme to špatné, tak to negativní v sobě transformujeme na složku své vnitřní buddhovské podstaty.
Než můžete opravdu začít s prováděním tonglenu, musíte v sobě probudit soucit. Je to težší než si často myslíme, protože zdroje lásky a soucitu jsou v nás hluboko ukryty a my k nim často nemáme přístup. Existuje však několik metod "cvičení své mysli", které vyvinuli buddhisté. Z mnoha metod bych tady jen pro přehled pár uvedl. Jedná se například o metodu, kdy sebe zaměňujeme za druhé a vciťujeme se tak do nich. Další metoda je použití přítele k vyvolání lásky, kdy si představíme na místě trpících někoho na kom nám moc záleží, nebo třeba různé další meditační metody, metody v přístupu k druhým se srdcem na dlani apod. Podrobněji jsou tyto metody popsány například Sogjalem Rinpočhem v jeho Tibetské knize o životě a smrti. Na závěr bych rád uvedl, že pokud jde o posloupnost tonglenové praxe, tak nejdříve by se měl člověk zaměřit na prostředí kolem sebe, pak na tonglen ve vztahu k sobě a skrze probuzení soucitu v sobě pak zcela přirozeně přejít do roviny tonglenu pro druhé.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.